Social Media: 4 tips

Foto’s delen op social media:

4 tips voor geboortefotografen

Weet waaróm je iets deelt. Bepaal je doel voor het online delen van jouw werk.

Social media maakt een groot deel uit van de zichtbaarheid als ondernemer. Als geboortefotograaf zijn sociale media een ongelooflijk goed hulpmiddel om je werk en talent te laten zien en daarmee nieuwe klanten aan te trekken. Geboortefotografen hebben er bovendien ook de mogelijkheid mee om de schoonheid en de voordelen van geboortefotografie kenbaar te maken. Het is ook zeer kosteneffectief tegen de maximaal betaalbare prijs van NIETS. Het is gratis.
Maar is gratis écht gratis? En wat kost het je als je onverstandig met social media omgaat?


Hoe vaak merk je wel niet dat je op social media iets voorbij ziet komen, zoals:

“Ik ben op weg om een geboorte te fotograferen!!”

“Ik heb zojuist de mooiste bevalling vastgelegd!”

“Gisteren is er een prachtig kindje geboren. En ik was er bij om het vast te leggen!”

'Liftselfies' in het ziekenhuis, jezelf in een outfit van de operatiekamer, vertellen hoe de bevalling is verlopen...

Misschien plaats je zelf ook wel dingen van bovenstaande aard. Leuk voor je volgers om te zien. Toch?


Maar je kunt je erbij afvragen...is het wel aan ons, als geboortefotograaf, om zulke informatie te delen? Was het onze eigen geboorte die we meemaakten? Waren wij degenen die ons kindje op de wereld mochten verwelkomen? Is het aan ons om een geboorteaankondiging te doen? Als geboortefotograaf is het essentieel dat we zowel aanwezig zijn op sociale media als een beleid hebben dat dat ondersteunt, en vice versa. Het is goed om er voor te waken dat de geboortefoto’s die je deelt, het werk ondersteunt dat je uitvoert. Dus hoe doen je dat effectief,  terwijl je rekening houdt met de klant, hun privacy en hun rechten?


Lees onder de foto's vier tips voor geboortefotografen om foto’s te delen op social media:

Tip 1: Bepaal wat je doel is.

Deel een foto niet zomaar. Vraag jezelf af wat je er mee wilt bereiken? Waarom voel je je geroepen om een specifieke foto op sociale media te delen? Wees specifiek en stel jezelf de moeilijke vragen. Deze intentie helpt je te bepalen of de boodschap die je probeert over te brengen, werkelijk gemakkelijk te begrijpen en te zien is. Wil je je klanten in hun kracht zetten? Probeer je de angst rond de geboorte te beschrijven? Wil je er veel mensen mee bereiken? Bepaal je doel en creëer je boodschap.


Tip 2: Communiceer je beleid voor het delen.

Maak een beleid met betrekking tot het online delen van je werk en de foto’s van jouw klant(en). Tag je je klanten in het bericht? Hoe lang wacht je met delen? Hebben ze een optie met betrekking tot hoe lang je wacht om te delen? Wil je minimaal X aantal foto's delen? Zijn er foto's die je absoluut niet gaat delen? Heeft de aanstaande moeder iets te zeggen over wat ze graag online deelt? Misschien kun je wel een document opstellen dat de familie kan invullen VOORAFGAAND aan hun bevalling. Dit zorgt ervoor dat elke beslissing gebaseerd is op kalme, doordachte reacties.


Tip 3: Vraag toestemming voor het posten.

Zelfs met een ondertekend deelbeleid kan er van alles gebeuren. Ouders kunnen toestemming hebben verleend om te delen wat je maar wilt, maar dan komt er een complicatie of diagnose op tafel en kan alles veranderen. Met professionele flexibiliteit onderscheidt je jezelf zich van de rest. Je moet niet alleen je klanten om toestemming vragen, als een van de zorgmedewerkers in beeld is, moet ook hun toestemming worden gevraagd. Niet alleen uit respect en goed fatsoen, maar ook vanwege de privacywetgeving en het portretrecht.


Tip 4: Wacht met delen.

Zelfs met toestemming van de klant is het het beste om te wachten met delen. De geboorte en de hele ervaring was iets waarvoor je was uitgenodigd; maar de ervaring is niet van jou. Wachten om te delen geeft je klanten de tijd om zelf het geboortenieuws te delen en er ook van te genieten, als zij er zelf klaar voor zijn. Het vierde trimester tijdens de postpartumperiode is zo belangrijk voor de moeder; het is heel eenvoudig om daar als geboortefotograaf wat rekening mee te houden. Sta er ook bij stil dat het goed mogelijk is dat de ouders in hun omgeving hebben verteld dat ze jou als geboortefotograaf hebben ingehuurd. Het kan daardoor zijn dat er onder jouw volgers bekenden van jouw klanten zitten, die door een bericht van jouw zijde misschien eerder op de hoogte zijn van de geboorte dan jouw klant zou willen of wensen. Is dat een vluchtige Instagrampost waard die morgen al weer oud nieuws is?




 

De Geboortefotograaf werkt hard om ervoor te zorgen dat geboortefotografen voorzien worden van zinvolle informatie. Het platform van De Geboortefotograaf is een plek om informatie te vergaren, een veilige plek om vakinhoudelijke gesprekken te voeren en een beoogde ruimte om te leren en te groeien. Maak jij al deel uit van de community van De Geboortefotograaf?